Fitness spullen voor thuis

Het hebben van een kleine thuisgym vergt geen enorme kosten, zolang je zich richt op de juiste apparatuur. Om jouw fitnessroutine te vergemakkelijken, moet je kiezen voor accessoires die licht, draagbaar en gemakkelijk op te bergen en te hanteren zijn. Ze moeten ook zo veelzijdig zijn dat hetzelfde accessoire verschillende spiergroepen kan bewerken, zodat meer dan één soort oefening kan worden uitgevoerd.

Deze kenmerken zijn van fundamenteel belang, omdat we thuis behoefte hebben aan een compact en beperkt aantal fitness spullen voor thuis, waarmee we echter alle spiergroepen kunnen trainen, net zoals we dat in de sportschool doen. Daarom hebben wij in dit artikel enkele kosteneffectieve accessoires voor thuisworkouts geselecteerd. Bekijk ze!

1. Pilates bal

De pilates bal (of Swiss ball) is een accessoire dat helpt bij de revalidatie, de versterking en het evenwicht van het lichaam. De bewegingen die ermee worden uitgevoerd zijn gemakkelijk uit te voeren en weinig belastend, en daarom worden ze door professionals aanbevolen aan studenten die ook thuis willen trainen.

Pilates ballen zijn er in verschillende maten, en bij de aankoop moet rekening worden gehouden met de lengte van de persoon en de diameter van het toestel. De maten variëren van 45 cm tot 85 cm, waarbij de 65 cm het populairst is.

2. Touw

Touwtje springen is een eenvoudige oefening die veel voordelen biedt bij aerobic- of spierversterkende sessies. De training bevordert niet alleen het cardiorespiratoire uithoudingsvermogen, maar helpt ook de spieren te versterken, vet te verbranden en de behendigheid te vergroten.

Het is een eenvoudig en draagbaar accessoire om in huis te hebben en mee te nemen op reis. Het neemt weinig ruimte in beslag en is een oefening waarvoor alleen een vlakke ondergrond nodig is.

3. Fitness mat

Dit is een veelzijdig en onmisbaar accessoire voor thuisworkouts. Hij beschermt de wervelkolom en de knieën, en kan worden gebruikt voor yoga, stretching, ontspanning en oefeningen voor benen en billen.

Bij de aankoopbeslissing moet rekening worden gehouden met een aantal aspecten, zoals de lengte van de persoon die het toestel gaat gebruiken. Een te kleine fitnessmat belemmert de uitvoering van de bewegingen. De ideale maat is die welke, wanneer men ligt, van hoofd tot heup bedekt. De dikte is een ander belangrijk detail. De meeste opties op de markt variëren van 3 millimeter tot 8 millimeter, en hoe kleiner ze zijn, hoe lichter ze zijn.

4. Miniband

Minibands zijn lichtgewicht elastische banden die praktisch en draagbaar zijn en gemakkelijk kunnen worden opgeborgen en vervoerd. Het zijn complete accessoires voor trainingssessies thuis en op reis, omdat ze alle spiergroepen versterken.

Er zijn vier intensiteiten – licht, medium, sterk en extra sterk – die afzonderlijk of in kits kunnen worden gekocht. Deze weerstandsniveaus, plus het gewicht van het lichaam en de kracht die wordt uitgeoefend om de band uit te rekken, versterken de spieren van de benen, bilspieren, armen, kern en borst. Hoe hoger de intensiteit van de elastische band, hoe moeilijker de oefeningen uit te voeren zullen zijn.

5. Balansschijf

De balansschijf is een accessoire dat veel wordt gebruikt in de fysiotherapie voor enkel-, knie-, heup- en lumbale revalidatie, naast Pilates. Het genereert een instabiliteit die vooral dient om het evenwicht te verbeteren, waarbij de spieren van de onderste ledematen worden versterkt.

Het accessoire werkt ook op de kern – een gebied dat wordt gevormd door de spieren van de buik, de heup, de lenden en het bekken, die het evenwicht van het lichaam ondersteunen. Omdat hij klein en compact is, kan hij thuis worden gebruikt, zowel voor versterkende oefeningen als voor proprioceptie.

6. Kettlebell

De Kettlebell is een apparaat dat veel gebruikt wordt in sportscholen en crossfit. De modellen variëren in grootte en gewicht en worden in kits verkocht. Voor wie thuis wil trainen, zijn de lichtere opties zeer veelzijdig.

De uitrusting bestaat uit een ijzeren bal met een handvat. Het is ideaal voor het versterken van het spierstelsel van het lichaam, naast het verbeteren van de lenigheid en het vermogen van het lichaam om kracht om te buigen. Oefeningen met de Kettlebell vereisen meestal dynamische bewegingen, waardoor de energieverbranding ook hoger is tijdens de workout.

7. Buikspierwiel

Het buikspierwiel stimuleert de kern en vereist de activering van verschillende spieren tegelijk, wat resulteert in een volledige en alomvattende beweging van de romp en de bovenste ledematen. De kern is verantwoordelijk voor de ondersteuning van het lichaam. Versterking van dit gebied helpt bij de uitvoering van andere oefeningen en voorkomt blessures.