Dumbbell oefeningen voor een fit lichaam

Dumbell oefeningen zijn kracht oefeningen waarbij ervan een gewicht gebruikt wordt gemaakt door middel van meestal 2 dumbells. Dumbells, ookwel halters, zijn 2 even zware gewichten die vast zitten aan een kleine stang.

Voordelen dumbell oefeningen
Deze losse gewichten zorgen ervoor dat je spieren harder moeten werken, omdat je zo ook balans moet houden. Dit is dus ook goed voor je coördinatie. Een ander voordeel is dat je beide kanten van de spieren even hard traint. Vaak heb je een dominante, sterkere kant. Als je gaat bankdrukken met een stang en je linker kant is sterker, dan blijft de spierontwikkeling van de rechterkant achter. Bij het gebruiken van dumbells kan je linker kant je rechterkant niet helpen, dus ontwikkelt de rechterkant zich ook.

Hierna een aantal dumbell oefeningen voor de achterkant van de schouders, biceps, triceps en de buikspieren

Achterkant schouder
Bent over reverse fly
Je gaat staan alsof je gaat squatten, maar iets maar naar voren gebogen. Pak er twee dumbells bij. Je licht gebogen armen hangen met de dumbells voor je schenen. Als je goed in de startpositie staat breng je de gewichten in een wijde boog naar buiten omhoog. Je stopt de beweging als de gewichten parallel aan je lichaam zijn. Hou de positie even vast en ga vervolgens weer terug naar de startpositie.

Biceps
Dumbell biceps curls
Bij deze oefening sta je rechtop en houd je in beide handen een dumbell vast. Laat je armen langs je lichaam hangen. Breng nu de dumbells omhoog door alleen je elleboog als scharnier te gebruiken. Probeer bij deze oefening je bovenarmen altijd stil te houden, want op deze manier isoleer je de biceps goed en leg je de focus dus volledig op deze spier.

Triceps
Overhead triceps extension
Bij deze oefening kan je gaan staan of zitten, het is net wat je fijn vindt. Je pakt in een hand of in 2 handen één dumbell. Doe je het met een hand, dan je begin met de dumbell met gestrekte arm boven je hoofd. Laat nu de dumbell achter je hoofd zakken en houd hierbij je bovenarm volledig stil. Strek nu je arm weer zoals je bent begonnen.

Doe je deze oefening met beide handen dan pak je één dumbell vast in beide handen en strekt je armen boven je uit. Laat de dumbell nu rustig achter je hoofd zakken en probeer ook nu je bovenarmen volledig stil te houden. Probeer je ellebogen op schouderbreedte te houden, want hoe dichter de ellebogen bij elkaar staan de, hoe beter de triceps getraind kunnen worden.

Buikspieren
Zijwaarts buigen met een dumbell
Ga rechtop staan met je voeten op schouderbreedte en je knieën ligt gebogen. Pak in één hand een dumbell en plaats je andere hand in je zij. Buig nu zijwaarts de kant op van waar je dumbell vast hebt.
Houd je dumbell strak langs je lichaam. Kom nu weer rustig terug in stand waarin je rechtop staat.